10 מי יודע • מכפתור ועד הלום – העיר עזה

    דוד גדנקן | צילום: OneArmedMan ויקיפדיה No Comments on 10 מי יודע • מכפתור ועד הלום – העיר עזה
    23:02
    01.05.24
    אבי יעקב No Comments on מקסימום איכות במינימום מחיר: טיולי בין הזמנים זה מקס סטוק

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    צוק איתן כמעט מאחורינו, וזה הזמן ללמוד על הקשר היהודי עם העיר עזה שמתברר שלא הייתה מאז ומעולם כיס טרור. דוד גדנקן עם עשרה דברים שלא ידעתם על העיר עזה.

    א. "ויהי גבול הכנעני מצידון בואכה גררה עד עזה" (ספר בראשית פרק י' פסוק י"ט) הפסוק עוסק בתיאור משפחת כנען. בספר דברים (פרק ב פסוק כ"ג) נאמר: "והעוים היושבים בחצרים עד עזה, כפתורים היוצאים מכפתור השמידום וישבו תחתם". עזה נזכרת בתנ"ך 20 פעמים, בכיבוש א"י על ידי יהושע, בסיפור על שמשון ובספר עמוס נאמר : "כה אמר ה' על שלושה פשעי עזה ועל ארבעה לא אשיבנו" ובהמשך: "ושלחתי אש בחומת עזה ואכלה ארמנותיה".

    ב. שמה של עזה בהיסטוריה הקדומה היה "גצת", באותה תקופה היוותה עזה מרכז צבאי של המצרים הקדמונים , עד שהשתלטו עליה ועל כל רצועת החוף הדרומית, הפלישתים.

    ג. בתקופת שלטון הפלישתים, הייתה עזה עיר מבוצרת ומסובבת חומה.

    ד. לפני כ2115 שנים, בתקופת שלטונו של המלך אלכסנדר ינאי, החלו חיילות המלך לצור על עזה , מצור זה שלקח למעלה משנה, הביא לכיבוש העיר. הכובשים טבחו בתושביה והחריבו את עזה עד היסוד.

    ה. לאחר שכוחות האימפריה הרומית כבשו את ארץ ישראל , קראו שליטי רומי לעזה: "פרובינקיית פלשתינה". למעשה המילה פלשתינה, לדעת חלק מהחוקרים, הינה השם הלטיני-רומי לפלשת.

    ו. עזה התקיימה תחת שליטים רבים ושונים. המעניין כי במאה ה-7 בה נשלטה העיר בידי הערביים, חיו בה זה לצד זה יהודים, נוצרים ומוסלמים. החל מהמאה ה-16 החלה לשלוט בעזה, כמו ברוב שטח המזרח התיכון, האימפריה העותומנית (התורכים), עזה הפכה לתחנת מעבר חשובה לעולים לחאג' שבמכה שבערב הסעודית.

    ז. ב-1799 (סוף המאה ה18) כבש את עזה נפוליאון , כוחותיו בפיקודו היו בדרכם לכיבושים נוספים בא"י כדוגמת רמלה, ועוד עד כישלונם הידוע בכיבוש עכו. לנו היהודים זכור לגנאי יהודי מהעיר עזה, היה זה בשנת 1860 ושמו נתן העזתי, היה הוא זה שניסה להפיץ את שקריו של שבתי צבי, משיח השקר.

    ח. בתקופת מלחמת העולם הראשונה, (1915 עד 1917) הייתה עזה למוקד התקפה לצורך כיבוש ארץ ישראל מידי השלטון העותומני. הצרפתים תקפו את עזה מתותחים שעל ספינותיהם בים התיכון, כשהאנגלים תוקפים מכיוון של חצי האי סיני.
    התורכים בנו קו הגנה בין עזה לבאר שבע, כקו הכרחי להצלת שילטונם ומניעת הכיבוש. הבריטים בעזרת כוחות אוסטרליים, ניסו כמה וכמה פעמים לכבוש את עזה, הקיזו מדמם ונכשלו. רק לאחר שהצליחו לכבוש את באר שבע (אוקטובר 1917) נפלה עזה בידיהם.

    ט. בעת מלחמת העולם השניה, היוותה עזה בסיס עורפי לכוחות הבריטיים והאוסטרליים. היה זה במסגרת המאמץ למנוע ולעצור את הכוחות הגרמניים (בפיקודו של גנרל רומל), לעבור מהמדבר המצרי, לכיבוש סיני (כולל תעלת סואץ) ומשם לכבוש את ארץ ישראל. בעזה ובסמוך לה הקימו הבריטים בית חולים עורפי ושדה תעופה של חיל האוויר שלהם.

    י. עם תום המנדט הבריטי על א"י, ומיד לאחר שהכוחות הבריטיים עזבו את הארץ (חודש מאי 1948), נכנסו כוחות מצריים לעזה וסביבותיה. עזה היוותה בסיס יציאה למצרים לתקוף את מדינת ישראל. נזכיר את ההתקפה על נירים, כפר דרום, יד מרדכי וקיבוץ זיקים. מעזה יצאו הלוחמים המצרים לכיס פלוג'ה ושם נעצרו, וכן נעו לכיוון תל אביב ונעצרו בגשר "עד הלום" ליד אשדוד.

    עזה היוותה את האזור אליה ברחו הפליטים מיפו, מאישדוד (אשדוד דהיום) ממיג'דל (אשקלון דהיום) ועוד ועוד. משפחות הפליטים הקימו לימים את מחנות הפליטים הידועים לשמצה כגון: ג'יבליה, סג'יעייה, שאטי, בית חנון ועוד.



    0 תגובות